Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.11960/1569
Title: A importância da caligrafia no desempenho académico dos alunos
Authors: Marques, Ana Júlia Matos de Oliveira
Barbosa, Gabriela Maria Miranda
Costa, Eduarda Carvalho
Keywords: Escrita
Caligrafia
Desempenho académico
Writing
Calligraphy
Academic achievement
Issue Date: 7-Apr-2016
Abstract: O presente estudo foi desenvolvido no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada II, num contexto de 2º Ciclo do Ensino Básico. Durante a intervenção realizou-se um estudo numa turma de 5º ano de escolaridade, na área de Português, que teve como principais objetivos identificar as razões que levam os alunos a terem uma caligrafia ilegível, e se esta influencia o seu desempenho, não só nas aulas de Português como nas outras áreas curriculares, visto a escrita ser uma competência transversal. Para tal, elaborou-se um conjunto de tarefas visando aperfeiçoar a caligrafia. Como orientação para o estudo delinearam-se as seguintes questões: i) Por que razão a maioria dos alunos não gosta de escrever?; ii) A caligrafia influencia a qualidade da escrita?; iii) A pertinência da caligrafia face à era digital estará a desaparecer?; iv) Qual a importância da caligrafia no desempenho académico? Atendendo à natureza e aos objetivos do estudo optou-se por uma metodologia de investigação de natureza qualitativa, mais concretamente pela investigação-ação que permitirá, no final, avaliar se houve ou não efeito nas aprendizagens dos alunos. Consequentemente, privilegiou-se a recolha de dados através de observações, inquéritos por questionários, produções dos alunos e documentos administrativos, assumindo o investigador o papel central na recolha de dados, com observações participantes prolongadas. Este estudo, que incidiu sobre uma amostra constituída por 21 alunos, foi desenvolvido num espaço de tempo muito limitado e decorreu em ambiente natural de sala de aula.
The present report took place during Supervised Teaching Training II, in the 2nd cycle of Basic Education. During this period, a study was conducted in a fifth grade class, in the Portuguese language subject which had, as its main goals, identify the reasons that result in students´ illegible handwriting, and if it influences their performance as well, not only in the Portuguese lessons, but also in other curriculum subjects, since writing is considered to be a global skill. Thus, a list of tasks was compiled to enhance their handwriting skills. The following questions arose as guidelines for the study: i) Why don´t most students like to write?; ii) Does handwriting influence the quality of what is written?; iii) The relevance of handwriting in the digital era- is it disappearing?; iv) What is the importance of CALLIGRAPHY in academic achievement? These questions helped to understand the evolution of the students, comparatively to the goals during the application of the tasks that were implemented. Bearing in mind the nature of the goals, it was decided that a research methodology of a qualitative nature, more precisely, through action-research, would allow, in the end, to evaluate if it did or did not, affect the students` learning. Consequently, data gathering was based on observation, questionnaires, students´ work, informal conversations and administrative documents, having the researcher assumed center stage in gathering this data, with on-going participant observations. This study was based on a sample consisting of 21 students and, it was carried out in a very limited time span and occurred in the natural setting of the classroom.
Description: Relatório Final de Prática de Ensino Supervisionada do Mestrado em Ensino do 1º e 2º Ciclos do Ensino Básico apresentado na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11960/1569
Appears in Collections:ESE - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Eduarda_Costa.pdf4.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.