Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.11960/1605
Title: A EVT na dinâmica inter e transdisciplinar : um estudo de caso em contexto TEIP
Authors: Gonçalves, Maria Teresa Martins
Viana, Rolando Correia
Keywords: Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP)
Inclusão escolar
Transdisciplinaridade
Trabalho de projeto
Educação artística
Priority Intervention Educational Planning (TEIP)
School inclusion
Transdisciplinarity
Project work
Art education
Issue Date: 30-Oct-2012
Abstract: O debate em torno da reorganização curricular revela-se recorrente na agenda política e nos meios académicos. A ausência de consensos justifica, em si, uma abordagem sobre as representações dos docentes acerca da relevância de algumas práticas pedagógicas face às condicionantes dos Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP). Pretende-se com este estudo compreender perceções quanto ao potencial inclusivo e heurístico do trabalho de projeto, das práticas inter e transdisciplinares, relacionando essas representações, com as dinâmicas metodológicas da disciplina de Educação Visual e Tecnológica. Este estudo seguiu a abordagem metodológica do Estudo de Caso numa perspetiva predominantemente qualitativa, de cariz exploratório e focada na descrição, análise e compreensão da problemática apresentada. Os participantes foram docentes de escolas TEIP dos 2.º 3.º ciclos do ensino básico, da Direção Regional de Educação do Norte (estudo 1), com particular enfoque nos docentes em exercício de funções na Escola EB 2,3 Carteado Mena (estudo 2). Os procedimentos de recolha de dados consistiram na aplicação de inquéritos por questionário, num focus group, - cuja sessão envolveu os coordenadores dos órgãos departamentais - e numa pesquisa documental de um instrumento de autonomia da escola, o Plano Anual de atividades. A análise dos dados recolhidos (estatística descritiva, correlacional e análise de conteúdo) permitiu reunir evidências relativas ao contributo das dinâmicas da Educação artística em geral e da EVT em particular.
The debate on the curricular reorganization appears to be recurring on the political agenda and in the academic environment. The lack of consensus justifies in itself, an approach on teachers’ perceptions about the relevance of certain teaching practices, facing the specific conditions of schools in Priority Intervention Educational Territories (TEIP). The aim of this study is to explore teachers’ perceptions about Project Work and its inclusive and heuristic potential, and about inter and transdisciplinary practices, relating these perceptions with the methodological dynamic of the curriculum subject Visual and Technological Education (EVT). This study used a Case Study methodology within a predominantly qualitative approach, exploratory in nature and focused on the description, analysis and understanding of the issues presented. Participants were teachers from the fifth to the ninth grade, in schools pertaining to TEIP, within the Regional Direction of Education of the North (DREN) (study 1), with particular emphasis on teachers serving on the School EB 2,3 Carteado Mena (study 2). Procedures for data collection consisted of the administration of questionnaire surveys, the conducting of a focus group interview - whose session involved all the coordinators of the school departments - and a documentary research of an instrument of school autonomy, the Annual Plan activities. Data analysis performed (descriptive and correlational statistics, and content analysis) allowed evidencing the contribution of the dynamics of art education in general, and the discipline of Visual and Technological Education (EVT) in particular.
Description: Dissertação de Mestrado em Educação Artística apresentada na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11960/1605
Appears in Collections:ESE - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rolando_Viana.pdf3.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.