Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.11960/2174
Title: Plano de Marketing para a Paróquia de Poiares
Authors: Fonseca, Manuel José Serra da
Campos, Jéssica Vieira
Keywords: Marketing Religioso
Catolicismo
Plano de Marketing
Marketing-Mix
Freguesia de Poiares
Religious Marketing
Catholicism
Marketing Plan
Marketing-Mix
Parish of Poiares
Issue Date: 25-Mar-2019
Abstract: O Marketing é uma área que sempre foi atualizando ao longo do tempo, considerando fundamental a adaptação às mudanças e evoluções do mercado e consumidores. Atualmente, os profissionais do Marketing encontram um mundo completamente transformado e modificado. Com base nas constantes adaptações do Marketing, surgiu a possibilidade de aprofundar um dos ramos desta área – Marketing Religiosa –, tendo sido realizado um Plano de Marketing para a Paróquia de Poiares. Os principais objetivos alocados a este projeto consistiram na elaboração do diagnóstico de Marketing da Paróquia de Poiares; na aferição da satisfação do serviço prestado pela paróquia em estudo; na avaliação da expectativa de prestação de serviços religiosos; na estruturação de ações conducentes ao aumento da participação da comunidade nas eucaristias; na proposta de ações que motivem o aumento da participação da comunidade nos grupos de atividade, nomeadamente grupo de jovens, grupo catequético e atividades de responsabilidade social; e na elaboração das estratégias de Marketing-Mix a aplicar em dois mil e dezanove. Para a concretização destes objetivos foi necessária a realização de três estudos empíricos: na ótica qualitativa foram levados a cabo entrevistas exploratórias e organizados grupos focais e, numa abordagem quantitativa foram administrados inquéritos por questionário a uma amostra dos paroquianos em estudo. Um Plano de Marketing foi elaborado, onde apresenta ações e medidas que visam o aumento do envolvimento dos habitantes da Freguesia de Poiares no âmbito das questões religiosas.
Marketing is being updated over time, adapting to changes and to the evolution of the market and consumers. Nowadays, Marketing professionals can find a world that was totally transformed and modified. The constant adaptations of Marketing enabled the opportunity to deepen one of its fields- Religious Marketing - by performing a Marketing Plan for Poiares Parish. The main goals of this project are the elaboration of a Marketing diagnosis for Poiares Parish; the evaluation of the service satisfaction provided by the parish; the expectations evaluation related to the religious services; the drawing of actions leading to the increase of community participation in the Eucharist; the proposal of actions that could motivate and increase the participation of the community, namely juvenile group, catechetical group and activities concerning social responsibility; and the preparation of Marketing-Mix strategies to apply in 2019. To concretize these goals, the execution of three empirical studies was needed. From the qualitative perspective, exploratory interviews were conducted and focal groups were organized. From the quantitative approach, a questionnaire was applied t a sample of parishioners. A Marketing Plan was presented, where actions and measures are described in order to increase the Poiares Parish population engagement in the religious scope.
Description: Dissertação de Mestrado em Marketing apresentada na Escola Superior de Ciências Empresarial do Instituto Politécnico de Viana do Castelo
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11960/2174
Appears in Collections:ESCE - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Campos_Jéssica_14678_MM.pdf2.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.