Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.11960/2636
Title: A mobile app based on crowdsourcing to enhance mobility for visually impaired people
Authors: Paiva, Sara
Gavalas, Damianos
Costa, Catarina Vitória Pereira da
Keywords: Visually impaired people
Inclusive mobility
Crowdsourcing
Urban mobility
Pessoas com deficiência visual
Mobilidade inclusiva
Mobilidade urbana
Issue Date: 13-Jan-2022
Abstract: The number of people with sight disabilities, including blindness, is growing over the years being expected to reach 115 million by 2050. Providing access to urban mobility has an impact on several other sectors of the society such as economic or education level growth, among others. The United Nations, expecting 80 trillion annual passenger traffic by 2030, came up with a Global Mobility report with the aim of bringing equality through sustainable mobility. Visually Impaired People (VIP) face several challenges in their mobility which reflect on how they perform tasks like reaching a desirable destination. Their perception of space, safety, and orientation are leading to the isolation of this group of people, which consequently can lead to lower economics, depression, literacy, among other problems. Having that in mind, this work proposes a mobile application that encompasses a routing algorithm that aims to return the most adequate path, considering several criteria, with the final purpose of promoting a greater level of independence and autonomy to this segment of people. The application relies on the crowdsourcing paradigm and makes use of OpenStreetMaps and OpenTripPlanner. The solution presented, based on the results obtained, reveals itself to be a feasible solution for the addressed problem, easing the VIP mobility and also improving their security feeling while walking on the streets, as they will know in advance the obstacles that the path will have and the places where they can cross the streets safely, which will allow them to have an informed choice between paths.
O número de pessoas com deficiência visual, incluindo a cegueira, tem crescido ao longo dos anos e espera-se que chegue a 115 milhões até 2050. O acesso à mobilidade urbana tem impacto em vários outros setores da sociedade, como o crescimento do nível económico ou educacional, entre outros. As Nações Unidas, esperando um aumento do tráfego anual de 80 biliões de passageiros até 2030, elaborou um relatório de Mobilidade Global com o objetivo de trazer a igualdade por meio da mobilidade sustentável. Pessoas com deficiência visual enfrentam vários desafios no que diz respeito à mobilidade, refletindo-se na forma de realizar tarefas simples como chegar a um destino desejável. A dificuldade na percepção de espaço, segurança e orientação estão a levar ao isolamento deste grupo de pessoas, o que, consequentemente, pode levar à queda da economia, depressão, alfabetização, entre outros problemas. Tendo isso em mente, este projecto propõe uma aplicação móvel que engloba um algoritmo de roteamento que visa retornar o caminho mais adequado, considerando diversos critérios, com o objetivo final de promover um maior nível de independência e autonomia a este segmento de pessoas. A aplicação baseia-se no paradigma de crowdsourcing usando o OpenStreetMaps e OpenTripPlanner. A solução apresentada, com base nos resultados obtidos, revela-se uma solução viável para o problema abordado, facilitando a mobilidade dos invisuais e melhorando a sensação de segurança ao caminhar na rua, pois saberão com antecedência os obstáculos que o caminho possui e os lugares onde podem atravessar as ruas com segurança, o que lhes permitirá ter uma escolha informada entre os caminhos apresentados.
Description: Mestrado em Engenharia Informática na Escola Superior de Tecnologia e Gestão do Instituto Politécnico de Viana do Castelo
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11960/2636
Appears in Collections:ESTG - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Catarina_Costa.pdf3.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.