Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.11960/3997
Title: O design de experiência no setor do mobiliário doméstico
Authors: Soares, Liliana
Aparo, Ermanno
Soares, Sofia Daniela Amorim da Cruz
Keywords: Design de experiência
Mobiliário
Materiais de baixo impacto ambiental
Cortiça
Talha
Experience design
Furniture
Low environmental impact materials
Cork
Carving
Issue Date: 14-Mar-2024
Abstract: Este estudo, apresenta um sistema de produto de mobiliário para o âmbito doméstico como resposta às necessidades atuais das pessoas. As transformações sociais, ambientais e económicas instigadas pela pandemia COVID-19 suscitaram soluções portadoras de cultura e sustentabilidade que correspondam quer às necessidades do setor produtivo do mobiliário quer das pessoas. Neste sentido, o estudo orienta-se para a cultura da madeira, relacionando os âmbitos da cortiça e da talha como forma de dar resposta às necessidades empresariais e também sociais e culturais, apostando em materiais de baixo impacto ambiental e veiculadores da cultura nacional. Metodologicamente, o estudo assenta num processo misto de base qualitativa. Por um lado, a utilização do Design de Experiência (BROWN, 2009) como processo criativo permitiu dinamizar o produto junto do consumidor. Este conceito criou vínculos entre o objeto e o indivíduo, através da relação entre um referente que assume um símbolo da cultura local - a arte da talha – e preserva o seu valor e significado através da criação de novos cenários, estimulando emoções e conhecimento nos utilizadores. Por outro lado, assumiu-se, também, o âmbito doméstico como território do Design de Primário (TRINI CASTELLI, PETRILLO, 1985) combinando a técnica da talha com a madeira e a cortiça e, deste modo, favorecendo o desenho e o desenvolvimento de um produto que explora as qualidades imateriais, como a cor, a luz, a forma, o cheiro, a música. Em termos práticos, a investigação beneficiou duma parceria protocolar com a empresa Kiutça Lethes, sediada em Viana do Castelo, cujo foco principal é a produção e a transformação de artigos em cortiça. Este estudo demonstra o papel do Design no desenvolvimento de produtos que oferecerem experiências na vida das pessoas. De igual modo, como resposta estratégica às necessidades empresariais e sociais, o estudo aposta em materiais de baixo impacto ambiental.
This study presents a furniture product system for the domestic environment as a response to people's current needs. The social, environmental and economic transformations instigated by the COVID-19 pandemic gave rise to solutions that bring culture and sustainability that meet either the needs of the furniture production sector or of people. In this sense, the study focuses on the culture of wood, linking the areas of cork and carving as a way of responding to business needs, as well as social and cultural ones, focusing on materials with low environmental impact and carriers of national culture. Methodologically, the study is based on a mixed methodology with a qualitative basis. On the one hand, the use of Experience Design (BROWN, 2009) as a creative process allowed to streamline the product with the consumer. This concept created links between the object and the individual, through the relationship between a reference that assumes a symbol of the local culture - the art of carving - and preserves its value and meaning through the creation of new scenarios, stimulating emotions and knowledge in users. . On the other hand, the domestic scope was also assumed as a Primary Design (TRINI CASTELLI, PETRILLO, 1985) territory combining the carving technique with wood and cork and, in this way, favoring the design and development of a product that explores immaterial qualities, such as color, light, shape, smell, music. In practical terms, the investigation benefited from a protocol partnership with the company Kiutça Lethes, based in Viana do Castelo, whose main focus is the production and transformation of articles in cork. This study demonstrates the role of Design in the development of products that offer experiences in people's lives. Likewise, as a strategic response to business and social needs, the study focuses on materials with low environmental impact.
Description: Mestrado em Design Integrado na Escola Superior de Tecnologia e Gestão do Instituto Politécnico de Viana do Castelo
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11960/3997
Appears in Collections:ESTG - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sofia_Soares.pdf
  Until 2027-03-14
12.45 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.