Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.11960/3846
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Barbosa, Ana | - |
dc.contributor.author | Vale, Isabel | - |
dc.contributor.author | Palhares, Pedro | - |
dc.contributor.editor | Maria Isabel Piteira do Vale | en_US |
dc.contributor.editor | Barbosa, A. | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-01-17T15:49:50Z | - |
dc.date.available | 2024-01-17T15:49:50Z | - |
dc.date.issued | 2009 | - |
dc.identifier.citation | Barbosa, A., Vale, I., & Palhares, P. (2009). Exploring generalization with visual patterns: tasks developed with pre-algebra students. In I. Vale, & A. Barbosa (Eds.), Padrões: Múltiplas perspectivas e contextos em educação matemática = Patterns: Multiple perspectives and contexts in mathematics education (pp. 137-149). Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo. | pt_PT |
dc.identifier.isbn | 978-989-95980-4-1 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11960/3846 | - |
dc.description.abstract | Este artigo refere-se a um estudo desenvolvido com 54 alunos do 6.º ano de escolaridade. O principal objectivo passava por analisar o seu desempenho na resolução de tarefas que envolviam a generalização de padrões visuais. De forma a compreender este problema centramo-nos nas seguintes temáticas: tipo de estratégias de generalização utilizadas; dificuldades que emergiram do seu trabalho; e o papel da visualização no seu raciocínio. Neste artigo são apresentados alguns resultados relativos à implementação de duas tarefas. ABSTRACT: This paper refers to a study developed with fifty-four 6th grade students. The main goal was to analyse their performance when solving tasks involving the generalization of visual/figural patterns. In order to better understand this problem we focussed on the following features: type of generalization strategies used; difficulties that emerged from students’ work; and the role played by visualization on their reasoning. On this paper we present some results related to the implementation of two tasks. | pt_PT |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.publisher | Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo | pt_PT |
dc.relation | PTDC/CED/69287/2006 | pt_PT |
dc.rights | openAccess | pt_PT |
dc.subject | Padrões | pt_PT |
dc.subject | Generalização | pt_PT |
dc.subject | Visualização | pt_PT |
dc.subject | Patterns | pt_PT |
dc.subject | Generalization | pt_PT |
dc.subject | Visualization | pt_PT |
dc.title | Exploring generalization with visual patterns: tasks developed with pre-algebra students | pt_PT |
dc.type | bookPart | pt_PT |
dc.date.updated | 2023-12-30T18:53:38Z | - |
dc.description.version | 0D1E-4824-1244 | Ana Cristina Coelho Barbosa | - |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | - |
dc.identifier.slug | cv-prod-1472710 | - |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
degois.publication.firstPage | 137 | pt_PT |
degois.publication.lastPage | 149 | pt_PT |
degois.publication.title | Padrões - Múltiplas perspectivas e contextos em educação matemática = Patterns - Multiple Perspectives and Contexts in Mathematics Education | pt_PT |
degois.publication.location | Viana do Castelo, Portugal | pt_PT |
Appears in Collections: | ESE - Capítulo de livros |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
_7_Patterns-Barbosa-et_al-2009.pdf | 987.63 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.